søndag 27. desember 2009

Årets julegaver til innmari gode bestemødre og innmari søte nieser

Jeg bestemte meg tidlig for at jeg skulle lage julegaver i år. Men hva hjelper det å tenke tanken tidlig når man ikke har tid til å begynne på gavene før den siste uka før jul? Phui! Det er godt man kan slappe av og hente seg inn litt i romjula.

En av gaveideene i år kom fra mammas ønske om ny veske. Mamma har 7 barnebarn og hun går konstant med fullt minnekort på kameraet fordi hun ikke klarer slette bilder av disse 7. Derfor tenkte jeg at om hun fikk en veske med bilder på så trengte hun kanskje ikke å dra frem kameraet hver gang hun skulle skryte. Jeg laget vesken i nøytrale farger så den skulle passe til det meste av klærne hennes. Utenpå er det brunsort lin og inni et herlig gammelrosa stoff med hvite prikker. Knapper fra samlingen min. Den fineste “pynten” er laget med transferark.

043red

Når jeg hadde klekket ut designet på vesken til mamma fant jeg ut at det i grunnen hadde vært en fin-fin presang til svigermor også. Svigermor bruker gjerne litt fargesterke detaljer så vesken hennes ble turkis lin og et beige stoff med turkise prikker.

046red

---

Niese K og niese N er henholdsvis 6 og 7 år og tantes gulljenter. I år hadde jeg lyst til å lage kjoler til dem. Tidligere i høst kjøpte jeg boka Barn igjen for der er det et mønster på raglankjole. Inspirasjon fra fru Jansen fant jeg frem noen fargekombinasjoner som jeg syntes passet til hver av jentene.

038

Niese K er en liten fargeklatt. Hun vokser opp i et hjem fullt av teater og musikk, og spiller selv fiolin. Kjolen hennes måtte bli i turkis velour, med et sommerlig jersey stoff på ermer og i kanten nede og to rosa isoli hjerter som pynt.

003

005
Begge kjolene fikk et mindre hjerte bak på ryggen

Niese N er litt mer klassisk i stilen, har langt blondt hår og blå øyne. Kjolen hennes måtte bli i en sartere farge. Jeg hadde lyseblå og lyserosa velour liggende og da jeg tilfeldigvis la tilda stoffet oppå den rosa velouren så kjente jeg at dette måtte bli kjolen til N. Et kontrollspørsmål til mamma’n bekreftet at rosa ville bli mest populært.

045

Da jeg hadde laget ferdig kjolene så jeg at de var blitt veldig lange. Jentene kommer til å kunne bruke de leeeeenge. Jaja, så må jeg kanskje finne på noe annet enn kjole til dem til neste jul. ;)

Håper gavene falt i smak!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Så mye flott du lager! Heldige småjenter og bestemødre som har fått så fine gaver :-)

Hilsen Brünnhilde på Hobbyboden - gift med fetter Thomas :-)

Prinsesse Mari sa...

Så koselig at du har tittet innom!! :)
Tusen takk for kommentar.

Hils familien!

Kristin sa...

Så flotte kjoler. Kan tenke meg at niesene ble fornøyde med sine personlige kjoler :)

CosiFanTutta sa...

Heisan, jeg fant bloggen din på sykroken og jeg tenkte jeg skulle titte innom. Veldig mye fint, og spesielt du lager. Jeg syr ikke så bloggen min er nok ikke noe for deg :o)
Jeg synes de var utrolig flotte de vottene i "forferdelig" garn som du har strikket. De ser skikkelig gode ut.

Så må jeg bare få si at jeg beundrer deg for din avgjørelse om at (mann) og barn ikke skal "utleveres" for å vise frem dine kreasjoner. Det mener jeg er klokt, for barnas beste :o)

Ha en fin, fin dag. Snakkes på sykroken
Cosi.klem

Anonym sa...

Kjempefine kjoler og stilige vesker! Det er ekstra stas å få hjemmelagde julegaver, så jeg tipper både store og små satte pris på de gavene :)
*HobbyHjerte*

Prinsesse Vilikke sa...

Super fine vesker og kjoler!!

Marit sa...

Så mye herlig du har sydd :o) Ha fortsatt ei god helg.

Loppelill sa...

Så flotte vesker :)

De kjolene var bare kjempeflotte!

Related Posts with Thumbnails