søndag 26. august 2012

Ohoi, landkrabber!

I sommer har vi snakket mye om sjørøvere. Barna har lenge vært opptatt av Jake og sjørøverene på Disney Playhouse. Frøkna synes det er supert at det finnes jentepirater og er en selverklært sjørøverprinsesse. Plutt har fått masse sjørøver effekter til bursdagen sin – sjørøverskip, sjørøverbok og skattekiste. Vi har vært i kaptein Sabeltanns verden og vi har lært oss og snakke som sjørøvere! Min foreløpige favoritt er “akterutseilte vaskekluter”!

Da barna skulle feire bursdagene sine (bursdager med 11 dagers mellomrom) ble det fort klart at de stort sett ville invitere de samme barna og derfor var det bare å brette opp ermene, leie barnehagen og noen gode venninner til å hjelpe oss og arrangere bursdag med 17 små. Og det ble selvfølgelig en piratfest. Barna ville gjerne kle seg ut, så det var bare å sette seg ned og sy. Jeg tegnet noen skisser ut i fra hva barna ville ha og heldigvis har de god fantasi for de så med en gang at jeg hadde laget sjørøver klær.

Plutt ville være Greven av Gral, da han mener kaptein Sabeltann er en pyse. Kriteriene var at han skulle ha en lang frakk og sveisen måtte være “spiss foran og så ligge bakover og bakover!”

IMG_3889redIMG_3890redIMG_3891red

Jeg sydde en frakk av et stoff jeg hadde liggende, laget stor oppbrett på ermene ala sjørøver (kommer ikke godt nok frem på bildene) med gullknapper på + at jeg satte på en gullknapp på kraven. Jeg sydde store knapper på foran til pynt og så var det bare å låne et tøft smykke av pappa og ta på olabukse og hvit t-skjorte.

Frøkna ville være en sjørøverprinsesse og da må man ha skjørt og lang vest… visstnok.

IMG_3893redIMG_3895red

Skjørtet ble sydd med et annet skjørt som mål, i samme stoff som frakken til plutt og fikk en liten kappe nederst for den rette sjørøver toutchen. T-skjorta har litt puff i ermene og vesten er sydd i lilla, supermyk interlock (tror jeg, for det er ikke så mye stretch i den) med en annen mørkere lilla kant. Jeg sydde rullefald nederst så den skulle bølge seg litt og festet på noen knapper som jeg vet frøkna liker godt. Smykket laget jeg i en fei av et silkebånd med tre perler på. Frøkna syntes det så ut som tryllestøv. Det var den fantasien igjen!

Ingen av barna ser den helt store verdien av å stå på en slik måte at bildene får frem hvordan kostymene ble, men dere får vel et visst inntrykk?!

For å være helt sikker på at jeg ikke skulle kjede meg i forberedelsene til denne festen så sydde jeg godteposer også i år. Riktignok en annen variant enn i fjor. Jeg fikk ideen på Pinterest hvor jeg har sett forskjellige varianter av disse. Egentlig hadde jeg tenkt å lage rundinger, men da jeg var kommet halveis i klippingen av gråpapirrundinger så kom jeg frem til at jeg kunne lage halvsirkler i stedet.

IMG_3896

Man tager altså en gråpapirsirkel, bretter den i to, putter inn en liten sjokolade, en ballong og noen klistremerker og syr igjen langs kanten = fiks ferdig godtepose uten altfor mye godteri, som barna ikke får til å åpne så lett på egenhånd. Perfekt å gi i det de går ut døra.

Dette ble en del av stoffslankingsprosjektet mitt. Alle stoffene og knappene hadde jeg liggende. Målet mitt er å få redusert mengden stoff så pass før jul at jeg får lokket på alle stoffkassene mine. Jeg har en liten jobb foran meg, men jeg har troen!

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails