fredag 31. desember 2010

Godt nytt år!

På årets siste dag sitter jeg og syr meg ny kjole mens jeg tenker på alt som har skjedd det siste året.

Image3

Jeg startet med en kjempe sytørke som jeg til slutt fikk hjelp av Helene til å komme meg ut av.  Og godt var det for en måned inn i det nye året ble jeg 30 og bland mange flotte pakker var det en helt splitter ny overlock maskin. Den har virkelig fått jobbet masse i 2010. Tilsammen har jeg blogget 70 innlegg (riktignok ikke bare sømrelatert) i løpet av året og i og med at mange av innleggene inneholder mer enn et plagg så tror jeg at jeg konkludere med at jeg har sydd godt over 100 plagg i løpet av året. Det må jeg jo bare si meg fornøyd med.

Til tross for at jeg begynt å jobbe igjen etter sommerferien så har jeg fått sydd masse. Jeg koser meg masse på kveldene etter at barna er i seng, men merker at jeg nok har en tendens til å drukne litt i hobbyen. Jeg har rett og slett som nyttårsforsett å ta litt fri fra sømmen. Men fortvil ikke jeg har nemlig funnet ut at jeg kan hekle bestemorruter og i tillegg har jeg nesten overbevist meg selv om at jeg trenger et nytt brodert juletreteppe av typen “En skikkelig utfordring å brodere”. Jeg er nok ikke skapt for å ha hendene rolig i fanget.

Nå på tampen av året har jeg altså sydd meg en ny kjole. På julaften dumpet det nyeste nummeret av Symagasinet (tidligere Alt om Håndarbeide) ned i postkassen og der fant jeg et mønster som jeg bare måtte teste. Med et fargerikt stoff fra restebordet på Stoff og stil og deilig lilla velour som jeg har fått fra frk. Fryd har jeg laget en kjole som er akkurat passe crazy. Dvs. akkurat min stil.

IMG_1633
Her er kjolen utstilt på min noe vaklevorne, hjemmelagede sømbyste.

IMG_1634
På ryggen har jeg applikert “love”.

Jeg har funnet ut at å applikere med stückvlies som stabilisator gjør arbeidet sååå mye enklere. Nå får til og med jeg (fru Utålmodig) til pen, tett sikksakk!

IMG_1635

Jeg målte meg før jeg klippet mønster, men likevel måtte jeg sy inn kjolen minst 5 cm i hver side for at den skulle sitte pent.

Jeg ser at jeg fortsatt kan gjøre noen justeringer til neste utgave av denne kjolen, men alt i alt er jeg rimelig fornøyd. Modellen er slik at man skal ha en topp inni. Jeg går for svart topp, svarte strømper også er det valgets kval når det kommer til sko; de nye svarte eller et av de lilla parene som står så pent og roper i skapet.


Godt nytt år til alle dere som er innom bloggen min og velkommen tilbake i 2011!!

3 kommentarer:

house of hopen sa...

Godt nyttår Mari! Så snerten kjølen din ble!!! Veldig morsomt sfoffvalg og snittet ser flott ut. Håper på actionbilde etterhvert:)
Dere hadde sikkert en super feiring i går kveld, med god mat og herlige taler...

Vi sees omkring:)

Klem fra Solveig med ønske om et godt 2011 på alle mulige måter

Lille møø sa...

Så gøy å se alt det fine du lager. Jeg har sydd et lite år nå, men det er bare på hobbyplan. Håper det er greit at jeg legger deg til i blogglista mi, og det hadde vært koselig om du la meg til i din liste:)

Helene sa...

Jeg prøver igjen! Knallfin kjole, Mari! Dener skikkelig fargerik og fin og passer deg perfekt! :D

Related Posts with Thumbnails